JES – nahrazované úkony

Jednotné environmentální stanovisko (JES) nahrazuje správní úkony (zvané též „akty“) podle následujících zákonů. 

Výčet jednotlivých úkonů a další podrobnosti najdete pod odkazy (zpět na začátek stránky se lze vrátit klávesou Home):

a případně 

Informace o konkrétních náležitostech žádosti o JES z hlediska jednotlivých nahrazovaných úkonů naleznete na rozcestníku Žádost o JES.


Zpět na hlavní rozcestník JES 


Výčet nahrazovaných správních úkonů

s případnými dalšími informacemi a přímými odkazy na specifické náležitosti žádosti o vydání v rámci JES (jsou-li stanoveny)

Zákon o geologických pracích

  • vyjádření k území se zvláštními podmínkami geologické stavby, zejména s předpokládanými ložisky nerostů nebo se zvlášť nepříznivými inženýrskogeologickými poměry (§ 13 odst. 3)

V JMK nebylo žádné takové území dosud vymezeno.

Zákon o ochraně přírody a krajiny

Pokud záměr zasahuje do zvláště chráněného území, evropsky významné lokality či ptačí oblasti (jak to zjistím?), vydává pro něj příslušný orgán ochrany přírody na základě žádosti společné rozhodnutí dle § 83 odst. 9, které zahrnuje všechny souhlasy, povolení nebo jiná rozhodnutí podle ZOPK, která by jinak byla k posuzovanému záměru vydávána v rámci JES.

Pokud je více příslušných orgánů ochrany přírody (záměr leží ve více chráněných lokalitách, k jejichž správě jsou příslušné různé orgány), postupuje se podle pravidel pro určení místní příslušnosti uvedených v § 11 odst. 2 správního řádu.

Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu

Případy, kdy souhlasu k odnětí není třeba, jsou uvedeny v § 9 odst. 2.

Druh pozemku a případný stanovený způsob ochrany lze zjistit v aplikaci Nahlížení do KN.

Zda se pozemek nachází v zastavěném, zastavitelném či nezastavěném území, lze zjistit na mapovém portále územního plánování.

Lesní zákon

Zda je pozemek určený k plnění funkce lesa (PUPFL), lze zjistit v aplikaci Nahlížení do KN.

Vodní zákon

  • souhlas ke stavbám, zařízením a činnostem, k nimž není třeba povolení podle vodního zákona (§ 17 odst. 1)
  • závazné stanovisko vodoprávního úřadu k řízením vedeným podle zákona o ochraně přírody a krajiny, horního zákona a zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě a při povolování záměru podle stavebního zákona, mohou-li být dotčeny zájmy vodního zákona (§ 104 odst. 3)

Zda se na pozemku nachází koryto vodního toku nebo ochranné pásmo vodního zdroje, lze zjistit v aplikaci Nahlížení do KN (kategorie způsobu využití, resp. způsobu ochrany).

Zda se pozemek nachází ve vyhlášeném záplavovém území, lze zjistit na mapě ZÚ JMK nebo na Vodohospodářském informačním portále.

Zákon o pohřebnictví

Zákon o ochraně ovzduší

Zákon o prevenci závažných havárií

  • závazné stanovisko při povolování nového objektu zařazovaného do skupiny A nebo B (§ 49 odst. 3)
  • závazné stanovisko při realizaci nového záměru (mimo jednoduché stavby) pokud realizace nové stavby umístěné v dosahu havarijních projevů, které jsou specifikované v příslušném posouzení rizik závažné havárie objektu zařazeného do skupiny A nebo B, může způsobit nebo zvýšit riziko závažné havárie nebo zhoršit její následky v dosahu havarijních projevů stávajícího objektu (§ 49 odst. 4)

Stanovený rozsah zón havarijního plánování (ZHP, u objektů sk. B) a rozsah zón ohrožení (u objektů sk. A) jsou vyznačeny v interaktivní mapě ZHP.

Aktuální provozovatelé v JMK spadající do režimu zákona o prevenci závažných havárií jsou vyjmenováni v seznamu na webu.

Podrobnější informace pro žadatele o povolení podle zákona o prevenci závažných havárií

Zákon o odpadech


Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí

V rámci JES lze požádat o závazné stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí (§ 9), pokud nebylo posouzení provedeno před podáním žádosti o JES.

Stanovisko k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) není nahrazovaným správním úkonem JES. Nicméně § 1 odst. 4 zákona zavádí možnost současného provedení procesu EIA společně s postupem směřujícím k vydání JES. Výsledkem spojených postupů je vydání jednoho výsledného závazného stanoviska. Volba je na žadateli.

Oddělený postup: 

Nepožádá-li oznamovatel spolu s předložením dokumentace EIA o vydání JES, má se za to, že žádá o provedení samostatného procesu EIA a o vydání samostatného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí. JES nelze vydat dříve než stanovisko EIA.

Platnost samostatně vydaného stanoviska EIA je 7 let a lze ji pouze 1x prodloužit, zatímco platnost JES je 5 let a lze ji prodloužit opakovaně.

Sloučený postup: 

Pro společný postup musí žadatel předložit společně s dokumentací EIA i žádost o vydání JES.


Přejít na náležitosti žádosti o JES

Zpět na hlavní rozcestník JES