Jednotné environmentální stanovisko (JES) nahrazuje správní úkony (zvané též „akty“) podle následujících zákonů.
Výčet jednotlivých úkonů a další podrobnosti najdete pod odkazy (zpět na začátek stránky se lze vrátit klávesou Home):
a případně
Informace o konkrétních náležitostech žádosti o JES z hlediska jednotlivých nahrazovaných úkonů naleznete na rozcestníku Žádost o JES.
Zpět na hlavní rozcestník JES
Výčet nahrazovaných správních úkonů
s případnými dalšími informacemi a přímými odkazy na specifické náležitosti žádosti o vydání v rámci JES (jsou-li stanoveny)
Zákon o geologických pracích
- vyjádření k území se zvláštními podmínkami geologické stavby, zejména s předpokládanými ložisky nerostů nebo se zvlášť nepříznivými inženýrskogeologickými poměry (§ 13 odst. 3)
V JMK nebylo žádné takové území dosud vymezeno.
Zákon o ochraně přírody a krajiny
Pokud záměr zasahuje do zvláště chráněného území, evropsky významné lokality či ptačí oblasti (jak to zjistím?), vydává pro něj příslušný orgán ochrany přírody na základě žádosti společné rozhodnutí dle § 83 odst. 9, které zahrnuje všechny souhlasy, povolení nebo jiná rozhodnutí podle ZOPK, která by jinak byla k posuzovanému záměru vydávána v rámci JES.
Pokud je více příslušných orgánů ochrany přírody (záměr leží ve více chráněných lokalitách, k jejichž správě jsou příslušné různé orgány), postupuje se podle pravidel pro určení místní příslušnosti uvedených v § 11 odst. 2 správního řádu.
Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu
Případy, kdy souhlasu k odnětí není třeba, jsou uvedeny v § 9 odst. 2.
Druh pozemku a případný stanovený způsob ochrany lze zjistit v aplikaci Nahlížení do KN.
Zda se pozemek nachází v zastavěném, zastavitelném či nezastavěném území, lze zjistit na mapovém portále územního plánování.
Lesní zákon
Zda je pozemek určený k plnění funkce lesa (PUPFL), lze zjistit v aplikaci Nahlížení do KN.
Vodní zákon
- souhlas ke stavbám, zařízením a činnostem, k nimž není třeba povolení podle vodního zákona (§ 17 odst. 1)
- závazné stanovisko vodoprávního úřadu k řízením vedeným podle zákona o ochraně přírody a krajiny, horního zákona a zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě a při povolování záměru podle stavebního zákona, mohou-li být dotčeny zájmy vodního zákona (§ 104 odst. 3)
Zda se na pozemku nachází koryto vodního toku nebo ochranné pásmo vodního zdroje, lze zjistit v aplikaci Nahlížení do KN (kategorie způsobu využití, resp. způsobu ochrany).
Zda se pozemek nachází ve vyhlášeném záplavovém území, lze zjistit na mapě ZÚ JMK nebo na Vodohospodářském informačním portále.
Zákon o pohřebnictví
Zákon o ochraně ovzduší
Zákon o prevenci závažných havárií
- závazné stanovisko při povolování nového objektu zařazovaného do skupiny A nebo B (§ 49 odst. 3)
- závazné stanovisko při realizaci nového záměru (mimo jednoduché stavby) pokud realizace nové stavby umístěné v dosahu havarijních projevů, které jsou specifikované v příslušném posouzení rizik závažné havárie objektu zařazeného do skupiny A nebo B, může způsobit nebo zvýšit riziko závažné havárie nebo zhoršit její následky v dosahu havarijních projevů stávajícího objektu (§ 49 odst. 4)
Stanovený rozsah zón havarijního plánování (ZHP, u objektů sk. B) a rozsah zón ohrožení (u objektů sk. A) jsou vyznačeny v interaktivní mapě ZHP.
Aktuální provozovatelé v JMK spadající do režimu zákona o prevenci závažných havárií jsou vyjmenováni v seznamu na webu.
Podrobnější informace pro žadatele o povolení podle zákona o prevenci závažných havárií
Zákon o odpadech
Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí
V rámci JES lze požádat o závazné stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí (§ 9), pokud nebylo posouzení provedeno před podáním žádosti o JES.
Stanovisko k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) není nahrazovaným správním úkonem JES. Nicméně § 1 odst. 4 zákona zavádí možnost současného provedení procesu EIA společně s postupem směřujícím k vydání JES. Výsledkem spojených postupů je vydání jednoho výsledného závazného stanoviska. Volba je na žadateli.
Oddělený postup:
Nepožádá-li oznamovatel spolu s předložením dokumentace EIA o vydání JES, má se za to, že žádá o provedení samostatného procesu EIA a o vydání samostatného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí. JES nelze vydat dříve než stanovisko EIA.
Platnost samostatně vydaného stanoviska EIA je 7 let a lze ji pouze 1x prodloužit, zatímco platnost JES je 5 let a lze ji prodloužit opakovaně.
Sloučený postup:
Pro společný postup musí žadatel předložit společně s dokumentací EIA i žádost o vydání JES.
Přejít na náležitosti žádosti o JES
Zpět na hlavní rozcestník JES