ilustrační obrázek

Informace z oblasti krizového řízení

Základní informace z oblasti krizového řízení a obrany

Charakteristika krizového řízení

Krizové řízení je souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury (zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
 

Základní bezpečnostní hodnoty Jihomoravského kraje

  • maximální nasazení orgánů státní správy a složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje při záchraně životů a ochraně zdraví všech lidí nacházejících se na teritoriu Jihomoravského kraje při jakémkoliv ohrožení jejich bezpečnosti;
  • maximální dlouhodobě udržitelný růst kvality aktivních schopností orgánů krizového řízení a složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje;
  • maximální nasazení orgánů státní správy a složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje při záchraně životů zvířat a ochraně majetků všech obyvatel kraje při vzniku mimořádné události se škodlivým působením sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo havárií.

K zajištění bezpečnosti území Jihomoravského kraje a eliminaci jakýkoliv bezpečnostních hrozeb a rizik vytváří Jihomoravský kraj bezpečnostní systém, v jehož rámci buduje, udržuje a používá vlastní bezpečnostní schopnosti a současně sdílí a používá bezpečnostní schopnosti České republiky budované a udržované státem.
Při zajištění bezpečnosti bude Jihomoravský kraj trvale prosazovat maximální účelnost, adekvátnost, hospodárnost, efektivnost, dlouhodobou udržitelnost a krátkodobou obnovitelnost bezpečnostních schopností kraje.
 

Stěžejní orgány krizového řízení Jihomoravského kraje

  • Hejtman Jihomoravského kraje zajišťující připravenost kraje na řešení krizových situací;
  • Krajský úřad Jihomoravského kraje plnící úkoly podle krizového plánu kraje;
  • Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje řešící přípravu na krizové situace a jejich řešení;
  • Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje zajišťující vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek na území kraje;
  • Starostové obcí s rozšířenou působností zajišťující připravenost správních obvodů obcí s rozšířenou působností na řešení krizových situací;
  • Obecní úřady obcí s rozšířenou působností plnící úkoly podle krizových plánů obcí s rozšířenou působností;
  • Starostové obcí zajišťující připravenost obcí na řešení krizových situací;
  • Obecní úřady obcí organizující přípravu obcí na řešení krizových situací.
     

Složky Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje

Základní složky 

Ostatní složky

Stálým orgánem pro koordinaci složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje je Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje (KOPIS).
 

Oddělení krizového řízení a obrany

Oddělení krizového řízení a obrany je v organizační struktuře Krajského úřadu Jihomoravského kraje zařazeno v Odboru kancelář ředitele a je vyčleněno k zajištění připravenosti na řešení mimořádných událostí a krizových situací.

Mgr. Aneta Macko Valoušková
vedoucí oddělení
tel.: 541 658 729, e-mail: macko.aneta@jmk.cz

Bc. Michal Krátký
referent pro krizové řízení
tel.: 541 658 721, e-mail: kratky.michal@jmk.cz

Ing. Pavel Fukan
referent pro integrovaný záchranný systém
tel.: 541 651 586, e-mail: fukan.pavel@jmk.cz

Mgr. Šárka Řehořová
referentka pro bezpečnost a hospodářská opatření pro krizové stavy
tel.: 541 658 730, e-mail: rehorova.sarka@jmk.cz

Bc. Jana Marie Šimáčková
referentka pro obranu státu
tel.: 541 658 726, e-mail: simackova.jana@jmk.cz

 

Činnost oddělení

Plní úkoly vycházející ze zákonů č. 129/2000 Sb., č. 222/1999 Sb., 585/2004 Sb., 239/2000 Sb., 240/2000 Sb., 241/2000 Sb., 412/2005 Sb., 110/1998 Sb., 263/2016 Sb., 189/1999 Sb.
 

Samostatná působnost

  • připravuje odborné podklady pro orgány Jihomoravského kraje k rozhodnutí o výši finanční výpomoci subjektům postiženým přírodními, živelními či jinými katastrofami,
  • zajišťuje k projednání orgánům kraje roční zprávu o stavu požární ochrany v Jihomoravském kraji,
  • podílí se za svěřenou oblast schváleného a upraveného rozpočtu na přípravě finančního příspěvku k zabezpečení požární ochrany,
  • posuzuje návrhy právních předpisů s celostátní působností v oblasti krizového řízení,
  • připravuje návrhy právních předpisů s krajskou působností v oblasti krizového řízení,
  • koordinuje činnost Panelu nestátních neziskových organizací Jihomoravského kraje,
  • připravuje a zabezpečuje porady a jednání hejtmana Jihomoravského kraje se zástupci státní správy a samosprávy,
  • připravuje a zabezpečuje slavnostní akty ocenění příslušníků složek Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje.


Přenesená působnost

  • připravuje koncepci a zajišťuje připravenost kraje na řešení vojenských i nevojenských ohrožení a krizových situací, včetně provádění kontrolní činnosti v této oblasti,
  • zajišťuje metodické vedení orgánů obcí a obcí s rozšířenou působností při plnění jejich úkolů v oblasti krizového řízení a zajišťování obrany státu,
  • zpracovává a aktualizuje dokumentaci pro činnost orgánů krizového řízení Jihomoravského kraje,
  • zajišťuje činnost Bezpečnostní rady Jihomoravského kraje a Krizového štábu Jihomoravského kraje a jejich součinnost s Bezpečnostní radou státu, Ústředním krizovým štábem a bezpečnostními radami a krizovými štáby obcí s rozšířenou působností,
  • poskytuje součinnost HZS Jihomoravského kraje při zpracování krizového plánu kraje, koordinuje součinnost mezi HZS Jihomoravského kraje a odbory KrÚ při zpracování krizového plánu Jihomoravského kraje,
  • zajišťuje koordinaci činností při řešení krizových situací, podílí se na koordinaci záchranných a likvidačních prací při řešení mimořádných událostí vzniklých na území Jihomoravského kraje,
  • koordinuje krajský integrovaný záchranný systém,
  • předkládá podklady pro rozpočtový výhled,
  • zabezpečuje agendu bezpečnostního ředitele v oblasti ochrany utajovaných informací,
  • zpracovává návrhy rozhodnutí hejtmana o vyhlášení stavu nebezpečí a rozhodnutí hejtmana o provedení krizových opatření vyhlášených vládou v podmínkách Jihomoravského kraje a zajišťuje jejich zveřejnění na úřední desce,
  • podílí se na obranném plánování kraje, zabezpečuje zpracování podkladů do Ústředního plánu obrany státu a Dílčího plánu obrany Jihomoravského kraje,
  • podílí se na ukládání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci a poskytování věcných prostředků k řešení krizových situací, zahajuje a vede správní řízení při nesplnění těchto opatření vyhlášených na území Jihomoravského kraje,
  • plánuje opatření k vytvoření nezbytných podmínek pro zajištění životních potřeb obyvatel, fungování státní správy a samosprávy Jihomoravského kraje a zabezpečení mobilizace ozbrojených sil za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu,
  • organizuje vyhodnocení objektů vyžadujících ochranu za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a navrhuje způsob jejího provedení,
  • vede soubornou evidenci o fyzických osobách určených k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci za stavu ohrožení státu a za válečného stavu,
  • zabezpečuje podle požadavků obcí přípravu občanů k obraně státu,
  • zajišťuje podklady pro vyžádání zproštění povinnosti nastoupit mimořádnou službu pro určené zaměstnance Jihomoravského kraje zařazené do KrÚ po vyhlášení krizových stavů, stavu ohrožení státu a válečného stavu,
  • podílí se na finančním zabezpečení přípravy a řešení krizových situací a mimořádných událostí včetně náhrad za omezení vlastnického práva, poskytnutí věcných prostředků a vykonání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci,
  • zavádí a využívá informační systémy pro potřeby plnění úkolů Jihomoravského kraje při zajišťování obrany státu a krizovém řízení, podílí se na sběru a aktualizaci dat pro krizové řízení,
  • připravuje podklady a podílí se na objektové bezpečnosti KrÚ a podílí se na zpracování dokumentace objektové bezpečnosti,
  • provádí přípravu hospodářských opatření pro krizové stavy,
  • zpracovává „Plán nezbytných dodávek Jihomoravského kraje“ a zabezpečuje nezbytné dodávky k uspokojení základních životních potřeb obyvatel Jihomoravského kraje,
  • uplatňuje u ústředních správních úřadů požadavky na pokrytí nezajištěných dodávek,
  • navrhuje použití pohotovostních zásob, připravuje a organizuje způsob použití zásob pro humanitární pomoc, připravuje a používá regulační opatření při jejich vyhlášení,
  • zahajuje a vede správní řízení při nesplnění regulačních opatření vyhlášených na území Jihomoravského kraje,
  • šetří přestupky v případě porušení zákonů v působnosti oddělení, zejména zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, v platném znění, a zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů,
  • koordinuje zpracování krizového plánu v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy a zpracovává plán krizové připravenosti KrÚ,
  • kontroluje v okruhu své působnosti přípravu a účinnost hospodářských opatření pro krizové stavy, a to i v době před vyhlášením krizových stavů,
  • zavádí, spravuje a užívá informační systémy krizového řízení v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy,
  • vede soubornou evidenci o určených věcných prostředcích a jejich vlastnících,
  • komplexně zabezpečuje vybavení pracoviště a činnost Stálé pracovní skupiny Krizového štábu Jihomoravského kraje.

Základní informace z oblasti krizového řízení a ochrany obyvatelstva jsou umístěny na webovém portálu HZS Jihomoravského kraje:  http://www.krizport.cz/

 

Dokumenty ke stažení

Vzory žádostí o náhradu v souvislosti se záchrannými a likvidačními pracemi prováděnými složkami Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje:

Další důležité rady a informace:

Statuty a jednací řády orgánů krizového řízení:

 

Krajské taktické cvičení složek IZS "Povodeň 2024"

 

DSC-32.jpg
DSC-41.jpg
DSC-51.jpg
DSC-46.jpg
DSC-48.jpg
DSC-26.jpg
DSC-6.jpg
DSC-9.jpg
DSC-12.jpg
DSC-62.jpg
DSC-72.jpg
DSC-84.jpg